


BIO
Patrizia Almonti was born in Rome, where she lives and works. Even if her professional life took place far from the world of art, Patrizia has expressed her emotions deeply and richly through painting since her discovery of porcelain, the “white gold”, thirty years ago. She was immediately attracted by the mysterious fascination surrounding its centuries-old formula.
From that serendipitous encounter an intense and profound passion for such art arose, inspiring her aesthetic sensitivity.
So began a long path of personal research as well as study with accredited international artists, in order to experience oil and acrylic colors on different surfaces such as canvas, paper, metal, wood, glass and plexiglas. Thus, she masters diverse pictorial techniques and sublimates finally her artistic language on porcelain and by its colors.
A unique nature and an eclectic approach identify Patrizia’s work today, making it easily recognizable and appreciated in the international artistic panorama: varied and precise in its minimal details, often merging on curved surfaces the signs of classical tradition and regenerating them into new creative forms and modern design.
An original understanding of art, and particularly of that on porcelain, emerged from her research, well beyond mere painting or decoration.
Her work is often realized by mixed techniques as well as the assembly of various materials, sometimes including porcelain in furniture or other interactive and accessible structures.
She also conveys her own personal emotional message allowing the spectator to interact and to touch the pieces, reintroducing significance to that “ability to create” which characterized the artists of Italy’s early Renaissance.
Under the aegis of the same watchwords of that period, “creativity” and “ingenuity”, Patrizia vindicates for herself the valor of great craftsmanship together with the intellectual merit of her own art.

...
Vittorio Sgarbi, the world-renowned Italian art historian and critic, wrote about her:
Se l’arte è pur sempre un processo di reificazione, un atto, cioè, con cui si materializza un’idea, sia essa una concezione del mondo, un orientamento estetico o entrambe le cose, non ci si può esimere dall’assegnare un’importanza determinante alla dignità manifatturiera di ciò che viene oggettivato.
Ho la presunzione di credere che questo sia il principio fondante alla base della sofisticata arte di Patrizia Almonti, ceramista per la quale non c’è nulla, del proprio universo creativo, che non possa essere espresso attraverso la porcellana dipinta, fissata in maniera definitiva attraverso il procedimento detto del “terzo fuoco”.
Porcellane che almeno potenzialmente rimangono oggetti di destinazione pratica, come si conviene a quelle che una volta, con termine ormai superato, venivano definite “arti applicate”, rifiutando qualunque drastica, forse arcaica distinzione fra galleria e vita domestica, sebbene non rinneghino affatto l’antica vocazione aristocratica.
Opere che accanto a una robusta propensione per il revival in chiave di attualizzazione (dagli arabeschi del Rococò, che proponessero le chinoiseries o altri esotismi di provenienza orientale, ai grafismi naturalisti del Liberty fino alle squadrate eleganze del Decò), propongono anche motivi di diversa ispirazione, come, ad esempio, le opere che richiamano noti capolavori della storia dell’arte o rievocano le vicende esemplari di alcune delle maggiori artiste che la storia ricordi.
Quello che non manca mai, nella Almonti, è la ricerca in ciò che realizza di un bandolo prezioso di magia, bene esemplificata in quel mobiletto, di sapore quasi surrealista, che al suo centro riproduce la visione della cupola di San Pietro così come si vede dalla serratura del portone della Villa del Priorato all’Aventino.
Se non c’è incanto non c’è neanche arte, sembra dirci Patrizia Almonti con la pacata sicurezza di chi deve saperla lunga.
The artist held his first solo exhibition "Kinesis - Porcelain in motion" in December 2014 at the Galleria della Biblioteca Angelica in Rome, and in September 2018 her second solo exhibition "Mirabilia in fin d'estate" at the Galleria della Catena a Veroli (FR)).
Since 2011 she has had an intense exhibition activity, participating in important group exhibitions in Italy and Europe (France, Switzerland, Spain) in which she has obtained various awards.





